Imorgon...

..är sista dagen på detta året! Det har gått så fort! Så mycket har hänt, mest bra om man ska summera. Det roligaste har definitivt varit att se sin son växa upp och bli ett helt år... Min lille fis.

Det näst roligaste och kanske viktigaste, för mig själv, har ju varit att jag kommit igång med träning och kost. Det har varit riktigt utmanande och väldigt tufft bitvis och är det fortfarande, men jag är på väg!

Så, jag tänker mig att 2013 blir året då jag äntligen når mitt mål med min hälsa och fysik.
2013 ska jag också fokusera på min karriär. Vad vill jag jobba med i framtiden och vad behöver jag göra för att komma dit?

2013 kommer nog bli ett spännande år! :)

Gott nytt år!
Kram E

Första advent! :)

Mysigt! Jag älskar juletiden. Jul för mig är tända ljus, goa, varma och mysiga tröjor, snö, mysiga middagar med släkt och vänner, julklappar och... julbak. Julbaket ja. Just det jag ska ju inte äta en massa sånt? Men jag älskar att baka julgodis så jag har faktiskt bakat ändå! Man kan ju faktiskt ge bort och bara ha lite, lite grann hemma! :) Mitt julbak idag var traditionsenligt som vanligt, Min vän Becky och hennes lilla familj kom hit och bakade med oss. Mysigt som alltid <3! 
 
Julen kan vara ganska snårig när det gäller kost. Speciellt om man som jag alltid bara ätit det man vill innan. Nu blir det lite mera utmaning. Men jag tror det lättaste på julen faktiskt är att slappna av, ät av det som bjuds när man är borta, men kanske lite mindre och sedan ta det lite striktare hemma. Ingen rocket science precis. Men ändå, ni förstår poängen. Ett bra tips är att inte glömma mellanmålen. Även om matrutinerna på dagen ändras under julen, det är nästan oundvikligt-försök hålla dina mellanmål! Bra och snabba mellanmål kan faktiskt spara dig massa onödiga kalorier. Du vräker inte i dig på middagen och håller blodsockret på en lagom och hälsosam nivå mellan de stora målen. Själv brukar jag köra på tex:
 
- Fullkornsknäckebröd med mager philadelphiaost och någon typ av kött. (parmaskinka, rökt kalkon eller kyckling) och någon tomat eller paprika på. Eller en halv apelsin vid sidan om.
- Kvarg, med ett halvt, krossat fullkornsknäckebröd i, hallon eller blåbär i. Lite dåligt med fettkälla i detta, du kan ju lägga i några valnötter eller så i för att komplettera. Ibland festar jag till det med lite flytande honung. :)
 
Dessa är gör jag oftast, går snabbt, är lätt att ta med och går att variera i det oändliga! :) Har iaf inte tröttnat på det än! ;)
Det viktigaste som jag lärde mig när jag och Joakim (min PT) gick igenom min kost var att få en komplett måltid. Vid varje måltid, dvs, även vid mellanmålen. Komplett måltid, då tänker du kanske tallriksmodellen, så även jag. Men nope, det var inte det han menade.
 
Vid en måltid behöver du få i dig fem väldigt viktiga saker:
Protein, kolhydrater (långsamma), fett, vitaminer, mineraler. Och det låter lite komplicerat, men det är det inte när man börjar nästla sig in i det.
 
(OBS! I mitt fall är ju tanken att vi ska minska mitt kroppsfett så det är viktigt med magra produkter.)
 
Proteinkällor (magra) tex: Nötkött, kalkon, fisk (bra fetter), kyckling
Kolhydratkällor: Potatis, fullkornspasta, fullkornsprodukter överlag
Fett: rapsolja, olivolja, mager philadelphiaost (bra istället för bregott)
Vitaminer: Bär i alla dess former
Mineraler: Finns i fullkornsprodukter och nötter bl.a.
 
Om man försöker tänka på det vid ett julbord, även om man kanske inte lyckas fullt ut med kalorierna har du iaf en komplett måltid med allt vad kroppen behöver. Vilket ju också är jätteviktigt! ;) 
 
Kram E
 
 
 
 
 

Från fläsk till nöt

Huvudsyftet var ju från början att använda som en kost och träningsdagbok, men jag tror helt enkelt att det skulle bli alldeles för tråkigt att skriva om, så det blir nog en hel del tankar kring detta och allt annat som händer i mitt liv! ;) Det vill säga allt och inget! Vågar du läsa? :D

RSS 2.0