Imorgon...

..är sista dagen på detta året! Det har gått så fort! Så mycket har hänt, mest bra om man ska summera. Det roligaste har definitivt varit att se sin son växa upp och bli ett helt år... Min lille fis.

Det näst roligaste och kanske viktigaste, för mig själv, har ju varit att jag kommit igång med träning och kost. Det har varit riktigt utmanande och väldigt tufft bitvis och är det fortfarande, men jag är på väg!

Så, jag tänker mig att 2013 blir året då jag äntligen når mitt mål med min hälsa och fysik.
2013 ska jag också fokusera på min karriär. Vad vill jag jobba med i framtiden och vad behöver jag göra för att komma dit?

2013 kommer nog bli ett spännande år! :)

Gott nytt år!
Kram E

Första advent! :)

Mysigt! Jag älskar juletiden. Jul för mig är tända ljus, goa, varma och mysiga tröjor, snö, mysiga middagar med släkt och vänner, julklappar och... julbak. Julbaket ja. Just det jag ska ju inte äta en massa sånt? Men jag älskar att baka julgodis så jag har faktiskt bakat ändå! Man kan ju faktiskt ge bort och bara ha lite, lite grann hemma! :) Mitt julbak idag var traditionsenligt som vanligt, Min vän Becky och hennes lilla familj kom hit och bakade med oss. Mysigt som alltid <3! 
 
Julen kan vara ganska snårig när det gäller kost. Speciellt om man som jag alltid bara ätit det man vill innan. Nu blir det lite mera utmaning. Men jag tror det lättaste på julen faktiskt är att slappna av, ät av det som bjuds när man är borta, men kanske lite mindre och sedan ta det lite striktare hemma. Ingen rocket science precis. Men ändå, ni förstår poängen. Ett bra tips är att inte glömma mellanmålen. Även om matrutinerna på dagen ändras under julen, det är nästan oundvikligt-försök hålla dina mellanmål! Bra och snabba mellanmål kan faktiskt spara dig massa onödiga kalorier. Du vräker inte i dig på middagen och håller blodsockret på en lagom och hälsosam nivå mellan de stora målen. Själv brukar jag köra på tex:
 
- Fullkornsknäckebröd med mager philadelphiaost och någon typ av kött. (parmaskinka, rökt kalkon eller kyckling) och någon tomat eller paprika på. Eller en halv apelsin vid sidan om.
- Kvarg, med ett halvt, krossat fullkornsknäckebröd i, hallon eller blåbär i. Lite dåligt med fettkälla i detta, du kan ju lägga i några valnötter eller så i för att komplettera. Ibland festar jag till det med lite flytande honung. :)
 
Dessa är gör jag oftast, går snabbt, är lätt att ta med och går att variera i det oändliga! :) Har iaf inte tröttnat på det än! ;)
Det viktigaste som jag lärde mig när jag och Joakim (min PT) gick igenom min kost var att få en komplett måltid. Vid varje måltid, dvs, även vid mellanmålen. Komplett måltid, då tänker du kanske tallriksmodellen, så även jag. Men nope, det var inte det han menade.
 
Vid en måltid behöver du få i dig fem väldigt viktiga saker:
Protein, kolhydrater (långsamma), fett, vitaminer, mineraler. Och det låter lite komplicerat, men det är det inte när man börjar nästla sig in i det.
 
(OBS! I mitt fall är ju tanken att vi ska minska mitt kroppsfett så det är viktigt med magra produkter.)
 
Proteinkällor (magra) tex: Nötkött, kalkon, fisk (bra fetter), kyckling
Kolhydratkällor: Potatis, fullkornspasta, fullkornsprodukter överlag
Fett: rapsolja, olivolja, mager philadelphiaost (bra istället för bregott)
Vitaminer: Bär i alla dess former
Mineraler: Finns i fullkornsprodukter och nötter bl.a.
 
Om man försöker tänka på det vid ett julbord, även om man kanske inte lyckas fullt ut med kalorierna har du iaf en komplett måltid med allt vad kroppen behöver. Vilket ju också är jätteviktigt! ;) 
 
Kram E
 
 
 
 
 

Huvud, axlar,knä och tår!

Första inlägget sedan jag startade bloggen i april. Det borde vara något slags rekord? Jag startade den då främst som hjälp för min viktnedgång som jag kämpat med sedan då. Vikten har väl alltid varit ett problem för mig, har alltid haft problem med den. En kombination av dåliga kostvanor, oregelbunden träning och det faktum att man kanske har lite lättare för att lägga på sig har gjort sitt.
 
Jag fick en liten son 16 december 2011, jag ska inte ljuga, jag var VERKLIGEN inte smal innan. Men efter graviditeten kände jag mig som en mellanstor val... Vilket jag på sätt och vis kanske var, jag trivdes inte med min kropp och kände mig hemskt oattraktiv. Jag kände mig osäker på mig själv vilket också tryckte unden lite av min glada, utåtriktade sida. Att heeela tiden tänka på hur tjock och ful man är är ganska uttröttande och inte till speciellt stor hjälp för dig själv... Man hamnar i en ond cirkel där man tänker att; Det spelar väl ingen roll om jag äter den godispåsen, eller den kakan, eller den pizzan jag är ju redan tjock och ful ändå! 
 
Det luriga i detta är att nu trots att jag gått ner från 81,3 kilo till 66 åter kan hamna i detta mönstret, MEN, nu låter det såhär istället; Jag är ju så duktig med träningen och kosten, det gör ju inget om jag unnar mig detta någon gång ibland. Självklart ska du unna dig! Men det gäller verkligen att passa sig, helt plötsligt unnar du dig hela tiden och du kommer in samma onda cirkel! För då låter det såhär: Jag har ändå förstört denna dagen, så det spelar ju ingen roll om jag tar en till. Det gör det. Det är det som är så svårt att få andra, som aldrig har varit större att förstå. 
 
Det är den största utmaningen jag har nu, att hålla min träning, kost på den nivå jag vill så jag fortsätter gå ner i vikt utan min PTs hjälp och få tiden att räcka till till allt annat som ska göras. Familjen har blivit lite lidande under min resa, de sista kilorna ska jag försöka klara utan att det händer igen! Men det är tack vare min kära sambo och underbara släktingar jag kunnat köra hårt med min träning och komma dit jag är nu. Så denna bloggen kommer handla mycket om min kost, träning och mina tankar kring detta. Det kommer nog smyga sig in en hel del vardag med misstänker jag! :)
 
Och ja just det, min blogg heter ju "Från fläsk till nöt". Jag tyckte nog jag var ganska fyndig när jag kom på det, då fläsk är mycket fetare än nötkött...höhö. 
 
Nu ska jag hoppa i säng, är mör efter en dags shopping med min underbara vän Mickan. 
 
Sov gott! //Elisabeth
 

Välkommen till min nya blogg!

Från fläsk till nöt

Huvudsyftet var ju från början att använda som en kost och träningsdagbok, men jag tror helt enkelt att det skulle bli alldeles för tråkigt att skriva om, så det blir nog en hel del tankar kring detta och allt annat som händer i mitt liv! ;) Det vill säga allt och inget! Vågar du läsa? :D

RSS 2.0